Wednesday, June 15, 2011

Sentiasa Di Sisimu (Edited by Her Form Six Malay Language Teacher)

Sentiasa Di Sisimu

Ilham Asli Ciptaan Jennifer Soh Li Wen (U6A1), 17/02/2006, Jumaat, 9:45 p.m.

Sinaran mentari menjelma lagi,

Menyinari lautan luas waktu pagi;

Sejenak kurasa kosong di hati,

Kerana kau tiada di sisi.


Hati ini sentiasa berkata – kata,

Ke mana dirimu menyepi;

Mengapa aku engkau ingin hindari,

Apakah aku yang kau salahkan.


Andai betul kita bercinta,

Bukan jaminan untuk bersama;

Melihat keadaan dunia,

Yang semakin membara.


Bukan mahuku untuk berpisah,

Namun aku tiada daya;

Hanya mampu menyerah kepadaNya,

Yang menentukan segala.


Bukan jua ingin mengetepikanmu,

Hanya hasratmu itu tidak terpenuh olehku;

Agenda cinta,

Memang tidak boleh dipaksa,

Tepuk dada tanyalah selera.


Aku sekadar insan biasa,

Tiada lain tiada beza;

Sungguhpun berbeda bangsa agama,

Namun pendirianku tetap sama.


Aku ingin memahami dirimu,

Inginku juga untuk menemanimu;

Janjiku akan sentiasa di sisimu,

Tetapi bukan pembelai kasih rindu,

Pintaku jadilah rakan paling akrab,

Entah mengapa engkau tidak sudi;

Terus melangkah pergi,

Meninggalkanku.


Kiniku berdiri di ambang kocakan ombak,

Dengan harapan kita dapat bertemu kembali;

Tidak kumahu ia menjadi retak,

Dikeranakau takut mendepani realiti.

No comments: