Wednesday, June 15, 2011

Kisah Kami Berdua (Witness And Be Touched/Moved By Yours Truly's Best Masterpiece Yet)

Kisah Kami Berdua

Ilham daripada Jennifer Soh Li Wen, Khamis, 06/10/2005, 5:13p.m.

Sebermulanya aku bahagia,

Bibir bertemu;

Telinga terbuka,

Aku berdiri megah,

Di ambang laut,

Mendengar kocakan ombak;

Titisan-titisan air mencium pipiku,

Terasa angin bayu menyisir rambutku,

Sementara aku melihat,

Matahari senja cerah;

Tetiba menjadi pudar,

Ditelan deras air malam.


Di sini aku dilamun cinta,

Jari-jemariku diselubungi permata;

Kain sutera putih berseri melilit badanku,

Mukaku diwarnai merah jambu,

Dialah jejaka pilihanku,

Dengan rela kukata setuju.


Satu, dua, tiga tahun berlalu sudah,

Dia pula asyik berubah-ubah;

Seperti cuaca,

Dia cepat marah,

Aku senantiasa menjadi mangsanya,

Pukul sembilan dia kembali ke rumah;

Memanggilku tanpa arah,

Aku juga yang menjadi sasarannya,

Walaupun telah berbadan dua.


Dulu kulitku licin dan cerah,

Tak sangka kini bertukar warnanya;

Merah, biru, hitam pun ada,

Bayiku pula pandai membesar,

Dari kepala hingga ke kaki,

Kesakitan dan keperitan kurasai;

Setiap hari aku diteman melodi,

Makan dan minum,

Selalu tak jadi.


Begitulah kisah kami berdua,

Ibu dan anak didera Papa;

Kami telah dipanggil Tuhan,

Sebelum anakku cukup bulan,

Belum lagi sempat melihat dunia,

Aku dengannya cukup merana;

Tidak tahu hendak ke mana,

Kini menetap di rumah Syurga,

Sambil mengawasi gerak-geri Papa,

Anakku akhirnya dapat menjejakinya;

Inilah Papamu buat selama-lamanya,

Mula insaf akan perbuatannya,

Apa dayanya,

Semua sudah terlewat;

Sesal kemudian tiada gunanya,

Ingin sangat aku memaafkannya,

Memberitahu bahawa aku cinta dia,

Air mataku tidak dapat mengalir;

Sungguh kering,

Aku hilang daya,

Anak ini kulahirkan,

Khas untukmu, suamiku;

Jangan kau tangiskan,

Aku tak pernah salahkanmu,

Maafkan aku,

Anak kita berada di TanganNya;

Bertaubatlah, suamiku,

Berdoalah selalu,

Panggillah anakmu,

Yang bersempenakan namamu.


Papa,

Aku merinduimu;

Teruskanlah perjuanganmu,

Ingatlah kami berdua,

Tuhan akan memberkatimu,

Aku berjanji;

Kata-katamu aku sentiasa ingati,

Dari saat aku menjadi isteri,

Denganmu aku menjumpai kelebihan diri,

Tidak jemu menjadi berani;

Di hadapanmu aku menari,

Di sisimu aku menyanyi,

Tanpamu,

Aku berdikari.


Jangan engkau asyik berduka,

Hidup ini haruslah sempurna;

Cuba dengan sedaya-upaya,

Sampai ke puncak jaya,

Rajin bertanya,

Jangan leka;

Engkau seorang lelaki berjaya,

Hanya engkau aku menggelar wira,

Seorang suami yang taat setia,

Cintaku terhadapmu;

Kian hari kian dalam,

Suatu hari kita akan berjumpa,

Sabar, suamiku,

Jangan kau tenggelam;

Kalau kau jatuh,

Cepat-cepat berdiri,

Jangan kau putus asa,

Engkau harus sedia berjasa;

Kewujudanmu penting di mata dunia,

Sumbanglah segala yang kau ada,

Berperang hingga ke akhir hayat,

Apabila terbang tinggi;

Jangan kau gayat,

Apabila mendarat,

Jangan kau dengki,

Setiap orang mencari rezeki;

Pengalaman itu tidak dijual beli,

Lebih jauh perjalanan,

Lebih luas ilmu pengetahuan,

Anakmu di sini;

Ingin melihatmu beriman,

Ingin melihatmu mengejar impian,

Menjadi tauladan,

Muda-mudi tanahair kita;

Dengan ikhlas, kami sayang Papa.

2 comments:

Naramas Aman said...
This comment has been removed by the author.
Naramas Aman said...
This comment has been removed by the author.