Monday, July 4, 2011

Perbezaan Kita Berdua

Perbezaan Kita Berdua: Ilham Asli oleh Jennifer Soh Li Wen, 4 Julai 2011, Isnin, 11:04 malam-11:28 malam


Kita tidak bisa bertentang mata,

Nanti apa pula orang akan kata;

Kita tidak bisa bersentuhan,

Paling baik kita berjauhan.


Umi melarangku berkawan denganmu,

Tapi aku tidak sedar masa itu;

Aku sanggup berbelanja untukmu,

Aku rela mencari masa untukmu.


Perbezaan kita berdua,

Teramatlah jelas ketara;

Janganlah kamu alpa,

Asal usul kita tetap sama.


Usah sebut pasal asmara,

Identiti kita tidak serupa;

Nanti aku pula jadi mangsa,

Tuduhan fitnah dan zina.


Biarlah diriku dibawa bayu,

Janganlah kamu berasa sayu;

Kita tidak bisa bersama-sama,

Menikmati seluruh alam semesta.


Soalan demi soalan kita bertanya,

Tetapi hanya kamu aku selesa;

Memberitahumu segala rahsia,

Sungguhpun sulit kamu tahu jua.


Namun begitu,

Perasaan ini seketika saja;

Kamu terlalu banyak berfikir,

Bukankah hubungan kita sekadar permainan?


Setiap permulaan ada kesudahannya,

Jangan kamu anggap kita serius;

Lepaskan semua permintaanmu,

Tidak kira cinta ataupun nafsu.


Hiduplah sebahagia-bahagianya,

Kamu mesti dapat menemuinya;

Berikanlah dirimu masa,

Juga untuk melupakan saya.


Apa yang saya lakukan,

Hanya untuk kebaikanmu;

Berilah nilai persahabatan kita kebebasan,

Alkisah layanan perasaan kita telah berlalu.


No comments: