Saturday, February 23, 2008

APAKAH ITU ERTI CINTA JIKA CINTAKU TIDAK DIBALAS OLEHMU

Pada suasana yang sunyi ini,
Terasa pula menulis sajak ini;
Siapakah aku tanpamu disisiku,
Bayangkanlah.

Malang sungguh,
Cintaku sedalam dasar laut itu;
Terhadapmu yang kian tidak sedar,
Telah dirasuki perasaan sedih dan pilu.

Apakah itu erti cinta?
Jika cintaku terhadapmu tidak dibalas olehmu;
Sanggupkah kau meninggalkan diri ini dalam kesepian?
Renungkanlah.

Adakah cinta itu buta?
Kaukah yang hendak aku cari?
Entah mengapa,
Soalan sebegini masih terngiang-ngiang di buah fikiranku.

Aku pasti kau mesti tidak mengetahui,
Kebetulan pula hari ini;
Umurku bertambah setahun,
Pelik, hatiku terasa kosong,
Orang yang kucintai,
Datang dan pergi.

Kau mesti tertanya-tanya,
Sepatutnya perkara ini harus diraikan;
Sedangkan aku rela berkorban buat hari ini,
Khas untuk menulis sajak ini kepadamu.

Sayang,
Aku masih menunggu jawapanmu;
Percayalah,
Kita berdua akan bahagia bersama.

Ditulis oleh: Soh Li Wen, 4 BAKTI, 30/4/2003, Rabu.

No comments: